onsdag 15 oktober 2008

Statement från Queff #2

Som konstaterat här på bloggen, sedan tidigare, är sångaren Lykke Li något så när död i våra ögon.
Vad fan är grejen med henne?
Hur fan kan man bli så jävla bigheaded att man börjar snacka skit om sitt eget land?
Jag fattar hela grejen med "nä Sverige är så jävla lagom, folk är kalla osv osv" men kom igen.
Är du 14år och bor på söder eller? Väx upp förfan. Gör nånting åt det då?
Hur ofta hjälper du folk och passar på att bjuda på några vänliga ord?

Nu cirkulerar rykten om att hon ska gästa en låt med Kanye West på nån jävla skiva som kokas ihop av nån skate-shunne (Ze Gonzales). Kul för henne. Kul för Sverige.
Eller nej just det, hon hatar Sverige och passar säkert på att snacka så mycket skit om långa landet falukorv för alla artister hon kommer i kontakt med!

Ledsen fröken lilla, du kommer aldrig att bli amerikan, hur mycket du än rövslickar där borta.
Vad sägs som att främja svenska musikscenen (och Sverige som land!!) istället för att bajsa på den? Vi har svårt som det är med alla dom här jävla polis razziorna som görs mot alla artister som kommer och ska spela. Tror inte att The Pharcyde bangade på ett återbesök i Sverige, för att dom blivit så "bra behandlade här" senast. Beatnuts blir häktade, Snoop likaså. Dipset börjar kasta flaskor! Haha. Vafan tillochmed Steve-O från Jackass fick gå direkt till fängelset utan att passera gå!
Tror inte artister (note: syftar inte på Steve-O längre) har världens bästa bild av vårt land.

Jag gillar Kanye. Hade hellre sett honom göra musik med en svensk-artist som jag respekterar.
Nej du lilla Li, hos mig kammar du inga stjärnor i boken bara för att du suger av mr West!

4 Comments:

Anonym said...

word. orka gnälla och klanka ner så himla mycket. är så less på det svenska självföraktet 99% av befolkningen lider av. vad är grejen.

vi har lovikkavantar och vi FIKAR. just det lykke li, sverige ÄR fett INDIE. är du inte indie lykke li? ÄR DU INTE SÅ SÄG! detta land byggde dig!!!111 gav dig mat på bordet! kläder på kroppen! ok nu spårade det lite.

Anonym said...

har aldrig fattat meningen med nationalism. ska man gilla sitt land så gör man väl det för konkreta anledningar inte för att det råkar vara landet man själv är född i? det om något är väl att vara självgod? jag väljer att bo utomlands därför att jag själv anser att nackdelarna med sverige väger över fördelarna. ska jag behöva kritiseras för det då? menar du att det är min skyldighet att älska mitt land bara för att jag av slumpen råkade födas och växa upp där? ogillar lykke li sverige så ser jag hellre att hon är öppen med det än att hon hycklar om det för att "gynna" dina svenska artister.

Anonym said...

så du menar att man är självgod om man trivs i landet man föddes i? är det inte mer en fråga om att acceptera sina rötter och kanske till och med lära sig att tycka om dem? dessutom kan man förklara vad det är för konkreta orsaker som lett till att man inte tycker om sitt hemland eller hur? så att man inte generaliserar.

jag kan också vara skeptisk mot svenska artister (och artister i allmänhet) och tycker att mapei är sveriges bästa artist just nu (förlåt mmd...) och självklart ska man inte som svensk artist vifta på den blågula flaggan och hojta att här finns det bra artister.

varför ska du kritiseras för att du bor utomlands? och varför ska man ogilla var man kommer ifrån? det är ingen skyldighet att älska sitt land men varför inte tycka att det är ok iallafall? och varför klanka ner från första början? det finns bättre saker att sysselsätta sig än att gnälla. typ dricka vin...

jantelagen är inte skiten alltså.

mullan said...

jag vet inte om du bara låtsas att du inte förstår. jag skrev att man är självgod om det enda argument man har för att älska sitt land är att man själv råkar komma därifrån. har du däremot konkreta anledningar till det så har jag absolut inga problem med det.

vad gör det för nytta att lära sig att trivas med sina rötter, helt ärligt? trivs man inte så gör man inte det, det skadar ingen annan. kan du inte se på en människa som den personen den är istället för var den råkar komma ifrån?

vad jag frågade var ifall du tyckte att jag borde kritiseras eftersom jag inte trivs i mitt eget hemland och väljer att bo någon annanstans. i ditt inlägg verkade detta vara något klandervärt. men jag kanske missförstod?

varför är det viktigt för dig att någon annan, såsom tex lykke li, tycker att "det är ok i alla fall"? det handlar inte om att klaga, det är en diskussion som uppenbarligen tagits upp och då är man väl ärlig om vad man tycker..